Onze medewerkers vertrouwenspersoon

Wie is onze vertrouwenspersoon?

De Heeren van Zorg heeft gekozen voor een externe vertrouwenspersoon die jou bijstaat als je een melding wilt doen over zowel ongewenste omgangsvormen als andere integriteitskwesties. Voor onze organisatie is dit Praat Uit. Via deze site vind je alle manieren om in contact te komen, uitleg over wat je kunt verwachten en wegwijzers over verschillende onderwerpen die reden kunnen geven tot contact met de vertrouwenspersoon. 

Met wat voor vragen kan je bij de vertrouwenspersoon terecht?

Het overkomt iedereen wel eens: er gebeurt iets waar je je onzeker over of niet goed bij voelt. Je vraagt je af wat je ermee moet. Je ziet bijvoorbeeld dat een collega of een cliënt iets doet waarvan je vindt dat het niet door de beugel kan of je wordt geconfronteerd met ongewenst gedrag. Vaak helpt het om daar met een collega of met de leidinggevende over te praten. In de ideale situatie spreek je degene aan waar je last van hebt. Soms is dat ingewikkeld of wil je dat niet. Soms kan dat niet. Misschien is je collega of leidinggevende er zelf bij betrokken, misschien ben je bang voor de reacties. In die gevallen kun je een beroep doen op de externe vertrouwenspersoon. Als neutrale figuur kan zij met jou meedenken.

Bij de vertrouwenspersoon kun je je melden als je met ongewenste omgangsvormen, zoals agressie, (seksuele) intimidatie, pesten of discriminatie geconfronteerd wordt. Jouw beleving staat hierin centraal.

Het kan ingewikkeld zijn en misschien is jouw leidinggevende er zelf bij betrokken of ben je bang voor de reacties. Dan is er de mogelijkheid om te sparren met de vertrouwenspersoon..

Wat doet de vertrouwenspersoon voor jou?

Wat je met de vertrouwenspersoon bespreekt, blijft vertrouwelijk. Zij heeft geheimhoudingsplicht en is onafhankelijk en neutraal.

1. In geval van ongewenste omgangsvormen luistert zij, denkt met je mee, adviseert over wat je verder kunt doen.

Zij biedt ondersteuning bij het zoeken van een oplossing, het aangaan van gesprekken of als je een officiële klacht wilt indienen.

Ze neemt de stappen met jou door die gezet kunnen worden. De regie blijft bij jou: de vertrouwenspersoon doet niets zonder dat dit met jou is besproken.

2. Als je vermoedt dat er een misstand is of dat iemand niet integer handelt biedt zij een luisterend oor, denkt met je mee, adviseert over wat je verder kunt doen. Er zijn verschillende stappen die gezet kunnen worden. Van het aankaarten binnen de organisatie tot het indienen van een officiële klacht. De actie die jij wilt ondernemen is situatie gebonden.

De vertrouwenspersoon is hierin jouw sparringpartner en ondersteunt jou bij de stappen die jij wilt zetten.

Als jij je bij haar meldt, is er op werkdagen binnen 24 uur contact en binnen een week kan er een persoonlijk gesprek plaatsvinden. Tevens is de vertrouwenspersoon beschikbaar voor vragen per telefoon en/ of e-mail.

Als je liever met een mannelijke vertrouwenspersoon wilt praten dan kan dat natuurlijk ook.



Meer weten?

Wil je weten wat ons drijft om de beste kwaliteit van zorg te leveren?

Check onze de missie en visie