Jaarlijkse Cliëntenpanels
Binnen de Heeren van Zorg vinden we het van belang dat cliënten hun stem kunnen laten horen over de kwaliteit van onze zorg. Wij kunnen wel vanuit onze goede intenties van alles gaan bedenken, maar we willen ook weten of wat we bedenken aansluit bij jullie behoeften en wensen.
Bij alle vestigingen van De Heeren van Zorg is deze zomer een Cliëntenpanel afgenomen door begeleiders van andere vestigingen. Voor de begeleiders leuk om een keer een andere vestiging te zien en andere cliënten te spreken, en voor jullie een opening om je vrij te voelen om anoniem mee te praten over hoe je de kwaliteit ervaart. Wat gaat goed, en wat kan beter. Onderstaand voor jullie een terugkoppeling over de organisatie brede punten. Binnen de organisatie gaan we er mee aan de slag om deze punten met elkaar op te pakken.
Advies en Verbeterpunten organisatie breed
Groepsaanbod
Algemeen:
Groepsaanbod organisatie breed wordt als positief ervaren. Divers en veelvuldig organisatie breed aanbod. Het helpt wanneer er een bekende sociotherapeut ondersteunt bij groepsactiviteiten.
Verbeterpunten:
- Inventariseren tijdens bewonersvergaderingen waar behoefte aan is bij groepsactiviteiten. Cliënten hebben zelf veel goede ideeën.
- Investeren in groepsaanbod binnen de vestigingen, groepsactiviteiten stimuleren volgens cliënten positieve groepsdynamica.
- Ambulante cliënten ook betrekken in groepsaanbod op de vestiging.
- Inzicht in inschrijflijsten zodat cliënten kunnen zien wie er mee gaan.
- Voor cliënt bekende sociotherapeuten die meegaan op organisatie brede groepsactiviteit motiveert om deel te nemen.
Ruimere werktijden
Algemeen:
Cliënten ervaren over het algemeen een meerwaarde in de ruimere werktijden. Ze hebben meer tijd om begeleidingsmomenten in te plannen na werk/ dagbesteding, er kunnen sociotherapeuten tijdens eetmomenten worden ingeroosterd, en er wordt meer veiligheid ervaren.
Verbeterpunten:
- Behoefte aan duidelijk overzicht voor cliënten welke sociotherapeuten wanneer aanwezig zijn (dag en tijd).
Bewonersvergadering
Algemeen:
Aangezien ambulante cliënten nu geen ervaring hebben met een cliënten vergadering op locatie, zien zij er nu niet de meerwaarde van in. De cliënten die wonen op de vestiging, geven aan dat de bewonersvergadering nu als doel heeft om situaties/ zaken te bespreken die spelen op de woonvoorziening. Deze onderwerpen sluiten nu minder aan voor ambulante cliënten.
Verbeterpunten:
Cliënten zien graag in de bewonersvergaderingen:
- een vaste agenda
- een vaste structuur in de vergaderingen bijvoorbeeld 1x per maand
- met een duidelijke terugkoppeling (b.v. middels een actie en besluitenlijst), zodat ingebrachte punten ook opgevolgd worden
- en vaste sociotherapeuten die de bewonersvergadering leiden/voorzitten, met duidelijke tijdsplanning
Afstemming/aansluiting van sociotherapeuten op client
Algemeen:
Over het algemeen voelen cliënten zich begrepen en sluiten sociotherapeuten aan bij de belevingswereld van clienten in contact. Ervaring, kennis en kunde van de doelgroep en co morbiditeit (b.v. naast ASS, dwang, ADHD etc) hebben wel een meerwaarde in het kunnen aansluiten bij cliënten. Opvallend dat niet op alle vestigingen de afstemming/ aansluiting hetzelfde wordt ervaren. Bij vestigingen waar sociotherapeuten meer in gesprek gaan met cliënten, tijd nemen om aansluiting te vinden en af te stemmen, voelen cliënten zich meer begrepen. Wanneer cliënten gevoel hebben dat sociotherapeuten hen iets willen opleggen, niet gedeeld vanuit hun eigen intrinsieke motivatie, voelen zij minder afstemming en aansluiting.
Verbeterpunten:
- Belang van doorvragen bij cliënten naar belevingswereld en client regie laten houden over zijn/ haar eigen ontwikkelproces. Alle stappen in wederzijdse afstemming met client.
- Shared discision making = met client keuzes in mogelijkheden bespreken en gezamenlijk besluiten wat het beste bij de client past. Ook wel Samen Beslissen genoemd.
Eventuele agendapunten cliënten (Kwaliteiten/ verbeterpunten)
Algemeen:
Cliënten zien een positieve verandering binnen de organisatie. Krijgen soms het gevoel dat sociotherapeuten druk zijn. Sociotherapeuten werken vaak op kantoor. Cliënten missen soms wat nabijheid.
Verbeterpunten:
- Sociotherapeuten dichtbij cliënten blijven. Behoefte is administratieve taken van sociotherapeuten meer in groepsruimte te doen, en voldoende contactmomenten ook met de groep voor gevoel van nabijheid, benaderbaarheid, en de stimulering van positieve groepsdynamica.